Läs och skrivsvårigheter

Går det att utrota läs och skrivsvårigheter? Efter vad jag sett och i allt väsentligt är jag övertygad om att det gör det. Istället för vidlyftiga teorier och mer eller mindre fantasifulla beskrivningar av svårigheterna, så riktar man istället in sig på det som fungerar för att lösa problemet. Grunden är beskriven här!

Jag är väldigt glad att jag inte accepterade att det inte skulle gå att lära min dotter att läsa, när skolan misslyckades med att lära henne det. Jag fick plocka fram, på det viset som jag själv lärde mig läsa på en gång i tiden (1960).

Parallellt med att jag själv har lärt min dotter att läsa har jag osökt kommit att snubbla över, inte bara insikten om den mest frapperande frånvaro av pedagogik i skolan idag, utan också orsakerna till denna frånvaro.

Jag trodde att min skoltid i dessa sammanhang var tidig, men kan utifrån vad jag förstår nu, konstatera att jag har haft tur, en oerhörd tur.

1935 skrev den nazistinfluerade Alva Myrdal en bok, ”Stadsbarn”. Detta blev startskottet till att införa de ”senaste rönen inom barnpsykiatrin från USA” i den svenska skolan. En mycket viktig detalj avseende dessa ”rön” var att avskärma barnen från ”auktoritära” miljöer och inte ställa ”krav som skulle kunna hindra barnens utveckling”.

Detta låter ju sympatiskt, eller hur? Emellertid och med tanke på vad man ville införa istället så är dessa båda begrepp i detta sammanhang, totalt missförstådda. Av Alva Myrdal och hennes kumpaner förmodligen också avsiktligt! Alva Myrdal förespråkar i sin bok att ”Storbarnkammare” är ett bättre alternativ än barnens naturliga hem. Gissa vilka som enligt Alva Myrdal skall förestå dessa storbarnkammare?

Många från denna generation och tid tänker på Ingmar Bergmans film från 1944, ”Hets” och Stig Järrels tolkning av en mycket ”auktoritär” lärare. Emellertid, är detta vad auktoritet egentligen är? Knappast, snarare motsatsen! Riktig auktoritet kännetecknas snarare och i själva verket av gott ledarskap. Det är väl det sista man kan ”skylla” läraren, Caligula för.

Ungefär samma väg är det med ”krav”. Vettiga och riktiga krav hämmar inte barns utveckling, det gynnar och driver barnens utveckling framåt! Ett sådant krav är att kunna läsa. Att inte kräva läskunnighet av barn är inte sympatiskt eller snällt, det är elakt! Att leverera diagnoser (Dyslexi, ADHD, DAMP) och droger (Strattera, Amfetamin etc.) istället för pedagogik är ännu elakare!

För att hjälpa ett barn i denna utveckling är det skolans plikt och skyldighet att använda en fungerande pedagogik. Det är just denna pedagogik som man har förkastat. Förkastat, tillsammans med införandet av de idéer som alltså ganska enkelt går att spåra tillbaks till 1935, ”Stadsbarn”, psykiatrin, Alva Myrdal och nazismen. Vi tar avstånd från nazismens förvirrade idéer* i politiska sammanhang, varför inte också i skolan?

Av någon anledning så minns jag mycket väl var min lärarinna sa då, 1960:

”Nu ska vi börja lära oss läsa. Mina överordnade är på mig med att jag ska använda nya metoder i läsundervisningen. Nya, slappa metoder, där man skall lära sig att läsa utan att först lära sig stava och som gör att många barn inte kommer att lära sig att läsa.

Under mina 40 år som lärare har jag inte misslyckats med att lära en enda unge att läsa. Jag tänker INTE börja nu!

Jag förstod det inte då, vilka slappa metoder, som hon åsyftade. Idag, nära 50 år senare har polletten alltså slutligen trillat ner.

Min lärare var skolad i början av 1920-talet, alltså ca 15 år innan förstörelsen intåg i den svenska skolan. Det kan knappast ha varit något annat än Alva Myrdals slappa metoder som min fröken avsåg. Alltså exakt samma metoder som ”pedagogiken” i skolan idag är grundad på**. Var min fröken då sträng eller ”auktoritär”?

Inte sträng, men auktoritär ända ut i fingerspetsarna! Nämligen en mycket god ledare och jättesnäll! På alla sätt!

Min dotter kan läsa nu och har, trots att hon bara går i 3an börjat intressera sig för denna länk.

* Nazismen och psykiatrin delar en mycket cynisk syn på människan. Bland politiska strömningar är nazismen, jämte Sovjet-kommunismen, de som mest förbehållslöst hyllat och anammat psykiatrin.

**De s.k. helhets- eller helordsmetodernas uppkomst kan härledas till slutet av 1930-talet. D.v.s. Alva Myrdals tid. På 1970-talet kom ännu ett nytt begrepp in i pedagogiken, ”Ordbild”. Detta är en helordsmetod, och anses tillsammans med övriga helordsmetoder bära en avgörande del av ansvaret för problemen med ökande läs och skrivsvårigheter. Innan helordsmetod var fonologisk metod den vanligaste i lästräning. I det här sammanhanget, särskilt stavningsfonologi som är beskriven på min sida om läs och skrivhjälp.

 

Annonser

5 svar to “Läs och skrivsvårigheter”

  1. Hans Johansson Says:

    Hej.Mycket informativt och faktaspäckat,kör på!Mvh Hans.

  2. Karin Larsson Says:

    Roligt att se att du lyckats lära alla dina elever att läsa! Det kallar jag professionalism och yrkesstolthet, och borde ju vaa en självklarhet.
    Jag hade själv lyckan att gå i skolan på 1950- och 1960-talet då det var en självklarhet att en lärare var just en lärare. En del av dem har en plats i mitt hjärta för all framtid.

    Lycka till i forsättningen och sprid din kunskap och dina erfarenheter så mycket som möjligt!

  3. Rolf Says:

    Karin, tack för din kommentar!

    Trots att jag inte är lärare, “bara” förälder, så värmer vad du säger ändå. I tankarna skickar jag detta vidare till min fröken, Ragnhild Jonsson, på Rambergsskolan i Göteborg. Den är nedlagd nu, men ändå:-)

    Jag trodde först inte det var sant, att skolan inte lär barnen att stava, inte ens speciallärarna. Ragnhild hade alltså redan för 50 år sedan iakttagit och förstått att vissa barn inte lyckas att lära sig att läsa om man hoppar över stavningspedagogiken. Trots att läs och skrivsvårigheter avsevärt skulle reduceras och förmodligen också en hel del andra problem skulle lösa sig av sig självt, så lär man inte barnen att stava!

    Egentligen saknar jag ord…

    Rolf Bergdahl

  4. rolfbergdahl Says:

    Karin, tack för din kommentar!

    Trots att jag inte är lärare, “bara” förälder, så värmer vad du säger ändå. I tankarna skickar jag detta vidare till min fröken, Ragnhild Jonsson, på Rambergsskolan i Göteborg.

    Jag trodde först inte det var sant, att skolan inte lär barnen att stava, inte ens speciallärarna. Ragnhild hade alltså redan för 50 år sedan iakttagit och förstått att vissa barn inte lyckas att lära sig att läsa om man hoppar över stavningspedagogiken. Trots att läs och skrivsvårigheter avsevärt skulle reduceras och förmodligen också en hel del andra problem skulle lösa sig av sig självt, så lär man inte barnen att stava!

    Egentligen saknar jag ord…

    Rolf Bergdahl

  5. Peter Larsson Says:

    Bra artikel!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: